Adventsindsamling - Caritas Danmark

Adventsindsamling

Hjælp Myanmars fattigste igennem corona-krisen

Myanmar er hårdt ramt af corona-krisen. Nedlukningen af landet har haft enorme konsekvenser for befolkningen, da de ikke har et socialt sikkerhedsnet, som vi kender det i Danmark.

Uden din hjælp risikerer de at miste alt

De fattigste familier har fået en smule hjælp fra regeringen, men det er slet ikke nok.

Caritas Danmark har i mange år hjulpet den ekstremt fattige befolkning i landområderne i Myanmar med at skabe sig en stabil indtægt. De har fået hjælp til at starte en lille virksomhed, til at sælge deres afgrøder og til organisere sig. Uden ydereligere hjælp risikerer de nu at miste alt.

Hjælpe dem igennem corona-krisen med et bidrag nu.

De fattigste familier i Myanmar har modtaget 3 udbetalinger på 95 kr. og pakker med ris og olie. Men det er langt fra nok til at holde sulten fra døren. De har derfor akut brug for hjælp udefra.

En sparelånegruppe har typisk 10 medlemmer hvoraf størstedelen er kvinder. Medlemmerne har adgang til at låne penge af de fælles opsparede midler. Man kan f.eks. låne penge hvis man vil starte en lille virksomhed. Det kan også være et lån til at komme igennem en krise som den vi ser i øjeblikket. Grupperne fungerer som et socialt sikkerhedsnet for medlemmerne.

Grupperne bruger også en del af deres ressourcer på at hjælpe deres lokalsamfund. I forbindelse med Covid-19 har frivilligt hjulpet myndighederne med at uddele værnemidler og oplyse om forebyggelse af smitte.

Hvis grupperne skal overleve og kunne fortsætte med at skabe et tryggere liv for dem selv og de fattigste i deres lokalområder, så skal de have hjælp nu.