Caritas hjælper ofre for mudderskred i Uganda - Caritas Danmark

I slutningen af august blev Busulabe landsbyen i det østlige Uganda ramt af et muddersked. Syv mennesker mistede livet, 26 hjem blev begravet helt af mudderet, mens 528 hjem blev ødelagt. Caritas var til stede i området, da katastrofen indtraf, og var hurtige til at rykke ud med akut nødhjælp til landsbyens beboere.

Flere dages kraftig regn havde forårsaget mudderskreddet og de berørte familier mistede adgangen til mad, vand og et sted at sove. Flere søgte ly på skolerne, sundhedscentre og kirker, som hurtigt blev fyldt op. Busulabe ligger i en bjergrig region tæt bjerget Mount Elgon på grænsen til Kenya. Området er hårdt prøvet af klimaforandringer og der er en øget risiko for, at der kan opstå mudderskred på grund af skovrydning og store områder med kaffeplantager. Caritas Danmark har støttet den lokale Caritas med 10.000 Euro (knap 75.000 dk.kr.) fra Katastrofefonden, som bl.a. er gået til tæpper, mad, vand og husly og til at udvide en nærliggende skole, som kan rumme de berørte elever, hvis skole er blevet ødelagt. Støtten er kommet som et stort skulderklap.