Caritas Tjekkiet vinder den europæiske borgerpris 2017 - Caritas Danmark

For tredje gang indenfor få år har Caritas fået tildelt den europæiske borgerpris (the European Citizen’s Prize). Det viser, at Caritas’ arbejde bliver værdsat og bemærket rundt om i verden. I år er Caritas Tjekkiet blandt de 49 prismodtagere og er blevet belønnet for sin mangeårige indsats med fattige og nødlidende mennesker.

Caritas Czech Republic willfully follows in the rich history of care of Christians and Catholic Church for poor and suffering people, and also in the almost hundred-year history of its existence in the Czech Republic. There is no bigger scandal of Caritas, for which I often criticize other non-profit organizations; and Caritas represents an undisputed proof that we cannot put all the non-profit organizations in the same bag. It really helps people and I cannot imagine that we would get along without it,” udtaler Tomáš Zdechovský (MP), der nominerede Caritas Tjekkiet.Caritas Tjekkiet er den største ikke-statslige udbyder af sundhed og sociale ydelser i Tjekkiet. Organisationens mission er at hjælpe alle mennesker i nød gennem serviceydelser, fortalerskab og ændring af samfundsstrukturer.Jakub Líčka, generalsekretær hos Caritas Tjekkiet, ser prisen som “en stor anerkendelse af det arbejde, som bliver udført af mere end 7.000 medarbejdere og frivillige, særligt dem som udfører anstrengende og udmattende opgaver dagligt.”Om den europæiske borgerpris Europa-Parlamentet har uddelt den europæiske borgerpris – CIVI EUROPAEO PRAEMIUM –  siden 2008, til organisationer og personer, der er med til at fremme en bedre fælles forståelse og integration mellem borgere og medlemslande og som arbejder ud fra Charter of Fundamental Rights of the EU.I 2016 modtog Paul Galles fra Young Caritas Luxembourg prisen for sit arbejde med migranter og flygtninge og i 2012 modtog den forhenværende direktør fra Caritas Malta, Msgr. Grech, en pris for sit engagement for at fremme den europæiske ånd.Årets vindere omfatter 49 personer og organisationer fra 26 EU-lande.