Hjælp befolkningen i Ukraine - Caritas Danmark

Hjælp befolkningen i Ukraine

Støt Ukraine

Krigen i Ukraine har nu været i gang i mere end et halvt år. Antallet af flygtninge og antallet af dræbte civile stiger for hver dag der går. Bag de stigende tal gemmer der sig et hav af tragiske personlige historier om mennesker, der, fra den ene dag til den anden, har set deres liv styrte i grus.
I Kharkiv-regionen har de ukrainske styrker presset russerne tilbage. Caritas er tilstede i det meste af Ukraine og prioriterer nu også nødhjælp til befolkningen i de byer og områder, som længe har været besat af Rusland og utilgængelige. Mange byer er uden strøm, og der er stor mangel på både mad og medicin. Inden længe kommer kulden og uden strøm og varme bliver situationen endnu mere kritisk.
Kampene i området fortsætter, men Caritas er allerede i gang med uddele mad, babymad, medicin og varmt tøj. Støt deres arbejde her:

Fra om aftenen den 24. februar sov vi i kælderen, og fra om morgenen den 25. februar var der ikke noget elektricitet, vand eller gas i huset.

Min ældste datter blev syg med bronkitis, så vi besluttede os for at tage ind til byen for at finde et apotek, så vi i det mindste kunne købe noget antibiotika. Vi kunne høre den hvislende lyd i luften fra granater, der nærmede sig, og vi blev tilbageholdt ved militærstationen.

Jeg kan huske, at jeg på det tidspunkt bad til Vorherre om at redde os fra bombningerne og helbrede min datter. I al den tid befandt vi os i kælderen både dag og nat. Så fandt min mand en lille gryde, og vi installerede en varmeovn.

Da der var ro, huggede han brænde, og jeg hentede vand. Jeg var så glad for, at mine børn kunne holde varmen, og jeg kunne lave mad.

En beretning fra en af de familier, Caritas har hjulpet i Ukraine