Pop-up læsemøde - Caritas Danmark

Pop-up læsemøde

Pop-up læsemøder – Et andet sted, et andet liv

Noget af det litteraturen kan, er at give os indblik i andres liv. Vi kan sætte os i andres sted, og det er afsættet for Caritas Læseklub.
Så har du lyst til at deltage i gode samtaler med andre videbegærlige og nysgerrige læsere – eller måske bare lyst til at lytte? Så byder lejligheden sig nu!

Vær med, når vi hen over sommeren afholder en række pop-up læsemøder. Hver gang læser vi en ny roman, der fortæller om andre liv, og de udvalgte bøger vil på hver deres måde trække tråde til den krig der foregår i Ukraine.
Vi afholder læsemøderne i smukke og fredfyldte omgivelser i Skt. Ansgar præstehave i Bredgade 64, Kbh. K.
Alle er velkomne!

Datoerne og bøgerne for læsemøderne er følgende (se nærmere beskrivelse af bøgerne længere nede på siden):

• Torsdag d. 30. juni kl. 16-17. Vi læser Ru af Kim Thuy
  • Lørdag d. 16. juli kl. 11-12. Vi læser Monsieur Linhs lille pige af Philippe Claudel
  • Lørdag d. 13. august kl. 11-12. Vi læser Annas sang af Benjamin Koppel

Tilgangen til værkerne

Læsemøderne er tænkt som et sted hvor man kan dele sine læseoplevelser, hvor man kan inspirere hinanden og måske få mere at vide om verden. Det kræver ingen forudsætninger at deltage, tanken er ikke at det skal være et litterært forum, hvor værkerne bliver analyseret og sammenlignet. Vi har en uformel tilgang til teksten, som ikke kræver det store analyseapparat. Det vil sige, samtaler, der former sig som åbne diskussioner, hvor man sammenligner synspunkter og reaktioner på teksten, holder dem op mod hinanden og udvikler diskussionen derfra.
Man behøver bestemt ikke at komme med en færdigdannet mening om bogen – det er det læseklubben er til for. Mange oplever at bøgerne siger dem noget helt andet end den gjorde før efter en god og åben samtale

Hvor og hvordan?

Læsemødet afholdes i den smukke præstehave på adressen Bredgade 64, 1260 København.
Nya Guldberg – aktivitetsleder for Caritas Læseklub – tager imod og vi vil nyde lidt the, kaffe og kage og drøfte dagens bog.

Læs i de nedenstående bokse mere om, hvilke bøger vi vil gennemgå på pop-up møderne – og tilmeld dig nederst i boksen ved at udfylde formularen. Ønsker du at deltage i flere af læsemøderne, så husk at tilmelde dig de pågældende.

Du står selv for at låne/købe bogen, som vil drøftes på mødet.

Har du spørgsmål, så er du meget velkommen til at ringe til Christa på 31 32 66 78 eller skrive til laeseklub@caritas.dk

Nya Guldberg, aktivitetsleder af Caritas Læseklub

Nya Guldberg, aktivitetsleder for Caritas Læseklub,
byder dig velkommen

Torsdag den 30. juni: Ru

Ru  betyder ”vuggevise” eller ”at vugge” på vietnamesisk; på fransk dækker det over en lille strøm eller bæk, men det betyder også at noget strømmer … tårer, blod, penge.

Ru er et flygtningebarns erindringer, fra barndommen i krigens Saigon til en trøstesløs flygtningelejr i Malaysia og videre til et nyt liv i Canada. Romanen bevæger sig ubesværet mellem fortid og nutid og hylder livet: øjeblikke af skønhed og sensualitet, brutalitet og sorg, tryghed og absurditet.

Tilmelding
Tilmeld dig læsemødet den 30. juni ved at indtaste følgende oplysninger. Herefter modtager du en mail med nærmere informationer.

Lørdag den 16. juli: Monsieur Linhs lille pige

Monsieur Linh er bådflygtning. Med sig har han sit lille barnebarn. Hver eneste dag går han en tur med sin lille pige, og hver eneste dag hviler de sig på den samme bænk. En dag sætter en tyk mand sig på bænken og begynder at tale. Det gentager sig, og Monsieur Linh ser frem til disse møder. Han betragter den tykke mand som sin ven, selvom han ikke forstår hans sprog, og selvom det eneste ord han selv bruger er ’Goddag’.

Det betyder intet.

Tilmelding
Tilmeld dig læsemødet den 16. juli ved at indtaste følgende oplysninger. Herefter modtager du en mail med nærmere informationer.

Hover Box Element

Lørdag den 13. august: Annas sang

1930’ernes København.

Hannah vokser op som den yngste af fem børn i den jødiske emigrantfamilie Koppelman. Hun drømmer om at blive musiker ligesom sine brødre, og da hun bliver optaget på konservatoriet og forelsker sig i den unge idealist Aksel, er friheden og lykken inden for rækkevidde.

Annas sang er en dramatisk og medrivende fortælling om pligtens pris, ensomhed og krig, men også om ukueligt livsmod og altovervindende kærlighed.

Tilmelding
Tilmeld dig læsemødet den 13. august ved at indtaste følgende oplysninger. Herefter modtager du en mail med nærmere informationer.