Pop-up læsemøde - Caritas Danmark

Pop-up læsemøde

Caritas Læsemøder

Har du lyst til at deltage i gode samtaler med andre videbegærlige og nysgerrige læsere – eller har du måske bare lyst til at lytte? Så byder lejligheden sig nu!

Lørdag den 29. oktober 2022 mødes læseklubben i rolige og hjemlige omgivelser i café Lille Petra i Kronprinsessegade 4 fra kl. 13.00-14.30.

Vi skal denne gang tale om ‘AR’ af islandske Auður Ava Ólafsdóttir om en midaldrende mand i livskrise, der forlader alt for at indlogere sig på det mystiske Hotel Silence i et unavngivet land, der lige har været hærget af borgerkrig. Jyllandsposten kaldte den “noget så vidunderligt som en sørgmodig roman med en lykkelig slutning.”

Aktivitetsleder Nya Guldberg (på billedet) tager imod jer og sørger for at sætte en god ramme for samtalerne. Hun har megen erfaring med at afholde læsemøder og er god til at hjælpe alle til orde. Vi sørger for vand, kaffe og te og gode småkager.

Tilmelding og spørgsmål: ring/skriv til Cecilie fra Caritas på 31326678/laeseklub@caritas.dk

Romanen handler om Jonas Ebeneser, en mand i slutningen af fyrrerne, som har mistet livsmodet, hans liv forekommer ham at være uden betydning, han bidrager intet til verden, verden vil ikke være fattigere uden ham. Han beslutter sig for at gøre en ende på det hele, han afhænder sin virksomhed og rejser til et fjernt land, der netop har været skueplads for en borgerkrig, og indlogerer sig på Hotel Silence. Jonas har altid været en handyman, og han begynder at hjælpe lidt til med forefaldende reparationsopgaver. Han har nemlig medbragt en boremaskine.

Tilgangen til værkerne

Hver gang læser vi en ny roman. Den røde tråd mellem værkerne er i efterårs/vinter sæsonen er Barmhjertighed – en ledsager i urovækkende tider.

Læsemøderne er tænkt som et sted, hvor man kan dele sine læseoplevelser, hvor man kan inspirere hinanden og måske få mere at vide om verden. Det kræver ingen forudsætninger at deltage, tanken er ikke, at det skal være et litterært forum, hvor værkerne bliver analyseret og sammenlignet. Vi har en uformel tilgang til teksten, som ikke kræver det store analyseapparat. Det vil sige, at vi har samtaler, der former sig som åbne diskussioner, hvor man sammenligner synspunkter og reaktioner på teksten, holder dem op mod hinanden og udvikler diskussionen derfra.

Man behøver bestemt ikke at komme med en færdigdannet mening om bogen – det er det læseklubben er til for. Mange oplever, at bøgerne siger dem noget helt andet end den gjorde før efter en god og åben samtale.

Læsemøderne afholdes hver tredje måned og der er tilmelding fra gang til gang. Der er ingen binding og man kan være med lige så mange gange, man har lyst. Værkerne vil blive præsenteret her på siden i god tid inden vi mødes.

Du står selv for at låne/købe bogen, som vil drøftes på mødet.

Har du spørgsmål, så er du meget velkommen til at ringe til Cecilie på 31 32 66 78 eller skrive til laeseklub@caritas.dk

Nya Guldberg, aktivitetsleder af Caritas Læseklub

Nya Guldberg, aktivitetsleder for Caritas Læseklub,
byder dig velkommen

Vi læser AR af islandske Auður Ava Ólafsdóttir,

Læseklub - 29. oktober 2022

Lørdag den 29. oktober - AR

”AR er noget så vidunderligt som en sørgmodig roman med en lykkelig slutning”- Jyllandsposten

Romanen af den islandske forfatter Auður Ava Ólafsdóttir handler om Jonas Ebeneser, en mand i slutningen af fyrrerne, som har mistet livsmodet, hans liv forekommer ham at være uden betydning, han bidrager intet til verden, verden vil ikke være fattigere uden ham. Han beslutter sig for at gøre en ende på det hele, han afhænder sin virksomhed og rejser til et fjernt land, der netop har været skueplads for en borgerkrig, og indlogerer sig på Hotel Silence. Jonas har altid været en handyman, og han begynder at hjælpe lidt til med forefaldende reparationsopgaver. Han har nemlig medbragt en boremaskine.

Tilmelding
Tilmeld dig læsemødet lørdag den 29. oktober ved at indtaste følgende oplysninger. Herefter modtager du en mail med nærmere informationer.