Momsordningen går fri - Caritas Danmark

Regeringen har ikke flertal for sit forslag om at droppe momsrefusionsordningen til almennyttige foreninger. Forslaget er derfor trukket tilbage. Udmeldingen betyder, at ordningen fortsætter i sin nuværende form i 2018. Dog er der lagt op til, at ordningen skal revideres fra 2019, men endnu ikke i hvilken form.

Hos Caritas, der var medunderskriver på et debatindlæg om nedlæggelsen til Kristeligt Dagblad, er der glæde over den foreløbige beslutning. ”Regeringen har lyttet til kritikken vedrørende forslaget om at fjerne momskompensationsordningen. Det er godt, selvom det foreløbig kun er for 2018,” siger generalsekretær Jann Sjursen.

Momsrefusionsordningen blev indført af den daværende VK-regering og Dansk Folkeparti i 2007. Hvis forslaget var blevet godkendt, ville de frivillige foreninger have mistet 155 millioner kroner årligt, som særligt var gået hårdt ud over de kirkelige og trosbaserede foreninger.