Nødstedte i Myanmar - Caritas Danmark

Nødstedte i Myanmar

Hjælp familier på flugt i Myanmar

Urolighederne efter militærkuppet i Myanmar den 1. februar har rystet landet og dets befolkning.

Hundredvis af uskyldige civile er blevet dræbt – heriblandt mange børn.

I store dele af Myanmar er familier drevet på flugt fra kampene, som desværre fortsætter og endda tager til i styrke.

Fanget i junglen uden mad
Familierne har flere steder samlet sig i lejre i junglen. De har forladt deres ejendele og mangler nu både mad og tag over hovedet.

Caritas Danmarks lokale partner har som en af de få organisationer mulighed for at hjælpe særligt udsatte flygtninge i de svært tilgængelige områder.

Den akutte nødhjælp består af mad og ly til de mest udsatte familier. Du kan støtte hjælpearbejdet og familierne med dit bidrag.

”Sidst jeg var i Myanmar, umiddelbart før Covid, var det et land fuld af drømme om fremtiden. Drømme om fred og et robust demokrati. Drømme som var funderet i en reel fremgang.

Alt det ændrede sig den 1. februar og siden har magtesløsheden og smerten været dominerende. Smerten over tabte liv, over blod i gaderne, over mødres tårer og over unge menneskers ødelagte drømme. Vi står sammen i solidaritet med vores brødre og søstre i Myanmar, og vi beder alle med magt om at bruge magten med visdom og i fredens tjeneste.”

– Generalsekretær i Caritas, Maria Krabbe Hammershøy