Kursus for lærere om udvikling og undervisning med fokus på Verdensmålene og Caritas´ arbejde

I samarbejde med FAKS udbyder Caritas for første gang et kursus for lærere på de katolske skoler i Danmark. Kurset har fokus på FN´s verdenmål og hvordan man som lærer kan engagere børn og unge i udviklingsproblematikker og opdrage dem til demokrati og medborgerskab.  Kurset giver også et indblik i Caritas´ arbejde.  Folketingsmedlem Mogens Lykketoft og Caritas´ generalsekretær Jann Sjursen er blandt oplægsholderne.

Praktiske oplysninger:

Sted: Konferencecenteret Magleås den 22. – 23. oktober 2018

Pris: kr. 1850,-

Tilmelding her.

Program for mandag d. 22. oktober.

Kl. 11.30 Ankomst og indkvartering

Kl. 12.00 Frokost

Kl. 13.00 Velkomst og en kort introduktion til kurset ved Dan Jensen, formand for FAKS og Jann Sjursen, generalsekretær for Caritas Danmark.

Kl. 13.30 Verdensmålene – hvorfor og hvordan?  Ved Mogens Lykketoft, folketingsmedlem. Mogens Lykketoft var formand for FN’s generalforsamling i den periode, hvor Verdensmålene samlede alverdens stats-og regeringsledere. Lykketoft har lige siden arbejdet med udbredelse af målene også i en dansk sammenhæng.

Kl. 15.00 Kaffepause

Kl. 15.30 De katolske skolers indsamlingsprojekt ved Mette Aalund Olsen, programkoordinator i Caritas Danmark. Hvordan hænger indsamlingsprojektet sammen med Verdensmålene, og hvorledes indgår projektet i en bredere udviklingsmæssige sammenhæng i Uganda og for Caritas’ arbejde der?

Kl. 17.00 Verdens Bedste Nyheder – en platform for inddragelse. Ved Josefine Sochacka-Ebbesen, studentermedhjælper i Caritas Danmark.

Kl. 17.30 Caritas Danmark – det store billede på kort tid. Ved Jann Sjursen, generalsekretær.

Kl. 18.00 Pause

Kl. 18.30 Middag efterfulgt af te/kaffe, hygge og aftensang

Program for tirsdag d. 23. oktober.

Kl. 08.00 Morgenmad

Kl. 09.00 Morgensang

Kl. 09.10 Opdragelse til demokrati og ligeværd. Hvorfor og hvordan sættes demokrati og ligeværd på skoleskemaet på de katolske skoler? Hvordan kan man yderligere inspirere til socialt ansvar globalt set? Et inspirationsinput fra Sct. Joseph Søstrenes Skole i Ordrup v/ lærer Stig Hallas og skoleleder Georg Høhling.

Kl. 10.00 Gruppearbejde efterfulgt af drøftelse i plenum:

• Hvordan kan min skole sætte udviklingsarbejdet og Verdensmålene på skemaet?
  • Hvordan kan vi som skole bidrage til de katolske skolers indsamling?
  • Kan min skole samarbejde med Caritas på andre måder?

Kl. 11.45 Afrunding af kurset

Kl. 12.00 Frokost og afrejse