Bliv klogere på Caritas! Tag med på grundkursus for sognerepræsentanter på Aasebakken d. 9-10. november 2018

Kursus er lagt an på, men bestemt ikke forbeholdt, nye sognerepræsentanter. Alle som gerne vil blive klogere på Caritas´ arbejde er velkommen til at deltage!

Tanken med kurset er at give en grundig introduktion til Caritas´ arbejde, men også, at vi gensidigt kan inspirere hinanden i vores arbejde.

Kurset finder sted på Aasebakken, hvor søstrene har været så venlige at låne os både kursuslokale og gæsteværelser. Forplejningen står vi selv for. Vi vil derfor hjælpes om det praktiske i forhold til madlavning, borddækning og oprydning.

Vi ser frem til nogle hyggelige dage på Aasebakken!

Program for fredag d. 9. november

Kl. 17.00 Ankomst og indkvartering

Kl. 18.00 Middag og præsentationsrunde

Kl. 19.30 Sådan har vi gjort. Michael Møller, som er medlem af Caritas-gruppen i Aarhus, fortæller om det diakonale arbejde i Vor Frue Kirkes menighed.

Kl. 20.15 Glimt fra Uganda. Bestyrelsesmedlem og sognerepræsentant Ann-Lise Aasesdatter Hansen fortæller om sin rejse med Caritas til Uganda i 2015, mens vi drikker aftenkaffe og hygger os.

Kl. 21.30 Aftensang og andagt

Program for lørdag d. 10. november

Kl. 08.00 Morgenmad

Kl. 09.00 Få hold på Caritas! Generalsekretær Jann Sjursen giver en introduktion til Caritas´ arbejde. Han fortæller om Caritas Danmark, om Caritas-netværket, om samarbejdet med andre organisationer og om hvordan idéen om sognerepræsentanter opstod. Han vil desuden komme ind på forventningerne til samarbejdet ml. sognerepræsentanter og Caritas, og om sognerepræsentanternes valg af medlem til bestyrelsen.

Kl. 10.30 Kaffepause

Kl. 10.45 Kvindelige iværksættere i Myanmar. Programkoordinator Jesper Juel Rasmussen fortæller om fasteindsamlingsprojektet 2019.

Kl. 11.30 Hvordan samler man penge ind? Kampagnekoordinator Sidse Surel Mogensen fortæller hvordan Caritas samler penge ind og giver idéer til hvordan I kan lave indsamlingsaktiviteter ude i sognene.

Kl. 12.00 Frokost

Kl. 13.00 Caritas i Danmark. Projektkoordinator Christa Kløve Kranich fortæller om Caritas Center Stenosgade, om PREP-konceptet og diakonipuljen.

Kl. 14.00 Opsamling og afslutning: Hvordan kan jeg styrke det diakonale arbejde i min menighed? Vi går i grupper og laver en brainstorm over, hvordan vi kan øge engagementet i menighederne. Bagefter deler vi vores idéer i plenum. Vi sender jer efterfølgende et lille katalog, over de idéer der er fremkommet.

Kl. 15.00 Eftermiddagskaffe og afrejse

Vel mødt!

Praktisk info:

Kurset er gratis.

Tilmelding skal ske til Sidse Surel Mogensen på ssm@caritas.dk.