Caritas kollekt 2017

Vær med

Caritas-kollekten 2017

– Sæt gang i lokale aktiviteter!

Caritas-kollekten er en indsamling, der finder sted i alle landets katolske kirker sidste søndag i august måned – i år den 27. august

Caritas-kollekten har i år fokus på de nære, lokale aktiviteter, som alle menigheder kan engagere sig i. Caritas vil gerne give en håndsrækning, så endnu flere over hele Danmark bliver involveret. Derfor har vi netop i de kommende måneder fokus på lokale aktiviteter, og vi har udarbejdet et Idékatalog som sognene kan lade sig inspirere af. Læs idekataloget her

I det hele taget vil Caritas gerne styrke det indenlandske karitative arbejde gennem et stærkt partnerskab med sognene om det, der er brug for lokalt og mulighed for i Kirken.

Det nationale arbejde vokser først og fremmest på baggrund af frivillige, der stiller sig til rådighed. Caritas kan bakke op økonomisk og med rådgivning. Vi håber, at mange vil bidrage til, at Kirkens karitative, nationale virke bliver styrket, så der ude i sognene vokser sjove, spændende og innovative projekter frem til gavn og glæde for alle.

Caritas-kollekten, lidt historik:

De indsamlede midler fra Caritas-kollekten gik tidligere til Caritas’ generelle arbejde ude i verden. Kollekten var med til at give Caritas det økonomiske rygstød, vi har haft brug for i vores arbejde i Bolivia, Nordøstindien, Myanmar, Niger, Zimbabwe og Uganda.

Men fra 2015 er kollekten gået til Caritas’ nationale arbejde.

Det nationale hjælpearbejde startede i 2011 på baggrund af en opfordring fra Biskop Czeslaw, der ønskede, at Caritas startede hjælpearbejde i Danmark i samarbejde med Kirken. I dag vokser arbejdet stadig, og der er overordnet tre indsatsområder:

Lokale hjælpeprojekter (mange forskellige typer af aktiviteter) i samarbejde med sogne eller andre katolske grupper. Nogle er specielt målrettet flygtninge, eller andre målgrupper.

En indsats for au pairs, hvor au pairs får information om deres rettigheder og socialt netværk.

Kurser for par – de såkaldt PREP-kurser – som hjælper familier og par til at holde sammen og få mere glæde og færre konflikter i hverdagen.

Du kan læse mere om det nationale arbejde her