Frivillig læge i Caritas’ nye sundhedsklinik: Vi skal ikke være pædagogiske hattedamer - Caritas Danmark

Når Caritas Danmarks sundhedsklinik for socialt udsatte borgere åbner i midten af september er overlæge Hanne Christensen blandt de frivillige. Hun håber, at klinikken kan forhindre, at udsatte borgere går alt for længe med for eksempel ubehandlet sukkersyge, epilepsi eller forhøjet blodtryk

Af Malene Fenger-Grøndahl

For et stykke tid siden oplevede Hanne Christensen, at en mand i slutningen af 30’erne med østeuropæisk baggrund blev indlagt på neurologisk afdeling på Bispebjerg Hospital, hvor hun er overlæge, med en hjerneblødning, som kunne være undgået.
”Det viste, at han havde haft for højt blodtryk i lang tid, og det var årsagen til hjerneblødningen. Det er helt unødvendigt, at det skal ende sådan for en mand i sin bedste alder, som i øvrigt var rask,” siger professoren, som har 25 års erfaring som læge.
Denne mand er en af mange patienter, som Hanne Christensen møder i sin dagligdag på Bispebjerg Hospital, hvor hun tænker, at hans sygdomstilfælde kunne være forhindret, hvis patienten var kommet til læge noget tidligere. Hun har en fornemmelse af, at et stigende antal patienter har netop sådan en historie: at de på en eller anden måde er socialt udsatte og har svært ved i praksis at få adgang til sundhedsvæsnet, og derfor går de alt for længe med ubehandlede tilstande, som kræver behandling, og det ender mere galt end nødvendigt.
”Jeg oplever især to grupper af udsatte borgere med sådan en historie bag sig. Den ene gruppe er migrantarbejdere, ofte med østeuropæisk baggrund, som har lovligt ophold i Danmark og har ret til lægehjælp hos en praktiserende læge. Men enten har de svært ved at forstå systemet, eller også udsætter de lægebesøgene, fordi deres arbejdsgiver er meget opmærksom på, at der ikke går noget af deres arbejdstid til spilde og derfor meget nødigt ser, at de bruger tid på at gå til lægen,” siger hun.

”Den anden gruppe af udsatte borgere er marginaliserede danske mænd, som typisk drikker lidt for meget alkohol og ikke har en kone, der passer på dem og sørger for, at de kommer til lægen i tide, og som ikke er vilde med at bruge E-boks. Der ser vi også ofte, at de ikke har taget den medicin, de har fået recept på, hvis de har været til lægen, fordi de enten ikke har forstået, hvor vigtig medicinen er, eller fordi det er meget dyr medicin,” uddyber hun.
Hanne Christensen håber, at borgere som disse kan få hjælp via Caritas Klinikken, når den fra 14. september åbner i foreløbig tre timer hver tirsdag aften. Den behandlingsansvarlige læge for klinikken er ansat fem timer om ugen, mens det øvrige personale er frivillige. Blandt de frivillige læger er Hanne Christensen.
”Vi har fået folk ind på neurologisk afdeling, hvor jeg arbejder til daglig, med virus-meningitis, ansigtslammeler og manglende følelse i fødderne på grund af ubehandlet sukkersyge. Det er alt sammen noget, som i princippet kunne undgås, og det er jo blot de tilstande, jeg støder på i mit speciale. Jeg håber, at Caritas Klinik kan være med til at hjælpe udsatte borgere ind i sundhedsvæsnet tidligere,” siger hun.

Samtidig understreger hun, at hun som frivillig i klinikken ikke vil forsøge at presse de borgere, der henvender sig, til at modtage bestemte former for behandling.
”Vi skal informere dem om mulighederne for behandling, men vi må også have i baghovedet, at marginaliserede mennesker ofte har mange erfaringer af ikke at blive lyttet til og blive mødt med moralisering og bedreviden. Så vi skal ikke være pædagogiske hattedamer, for så er de fleste nok skredet, før vi får afsluttet den første sætning. De har hørt før, at de skal gå oftere til læge, holde op med at ryge osv.,” siger hun.
Hun tilføjer, at nogle borgere formodentlig vil komme med akutte tilstande, der kræver behandling, og så må man som frivillig gøre sit bedste for at ”vride armen lidt om på dem og få dem til at komme i behandling med det samme”.

Hanne Christense håber, at hendes mangeårige erfaring med patienter – heriblandt også en del udsatte borgere – kan blive til gavn i Caritas Klinik.
”Jeg har en del erfaringer med mig, som man ikke kan slå op i de medicinske lærebøger. Det kan for eksempel handle om, hvilken epilepsimedicin der virker bedst, hvis man ikke kan få patienten til at holde op med at drikke alkohol. Eller at det kan betale sig at udskrive recept på en lidt ældre og meget billigere type medicin, som virker knap så godt som den nyeste og dyreste medicin. For hvis patienten bare undlader at købe den dyre medicin, er det trods alt bedre, at han eller hun får den billige medicin og rent faktisk får effektiv behandling,” siger hun.
Desuden har de mange års erfaring givet hende en tryghed i situationer, hvor udsatte borgere, der har dårlige erfaringer med sundhedsvæsnet, kan virke truende eller aggressive.
”Det betyder meget, at man kan sætte sig ned og vise folk, at man ser dem som mennesker, og det kræver, at man er tryg i situationen. Der tror jeg, at min erfaring kommer mig til gode,” siger hun.

Caritas Klinik
Caritas Klinik er et nyt sundhedstilbud til socialt udsatte på Vesterbro i København.
Klinikken bliver bemandet af frivillige læger og sygeplejersker, der tilbyder konsultationer inden for den almene praksis’ område.
Caritas Klinik er beliggende på Amerikavej 15C, 1. sal, 1756 København V.
Den er åben hver tirsdag kl. 17-20 fra 14. september. Der er ingen tidsbestilling, man møder blot op.
Klinikkens personale er frivillige læger og sygeplejersker.
Klinikken har eget yderrekvisitionsnummer, der giver mulighed for f.eks. at bestille tid til speciallæge, henvise til kommunale tilbud og bestille blodprøver.

Frivillige søges
Caritas Klinik søger frivillige læger og sygeplejersker, der er uddannede, har mod på en vagt om måneden, interesse for målgruppen af socialt udsatte og lyst til et meningsfuldt frivilligt hverv. Desuden søges frivillige, som vil være ’værter’ i klinikken og tage imod borgerne.
Interesserede kan skrive for mere information på: klinik@caritas.dk