Støt vores arbejde i Gaza

Børn dør af sult i Gaza -Hjælp nu!

De menneskelige omkostninger er enorme efter flere måneder med krig i Gaza. Tusindvis af civile er blevet dræbt under de voldsomme bombardementer, og tabstallene stiger dag for dag. Men det er ikke kun de direkte krigshandlinger, der koster liv. Sult og sygdomme truet også uskyldige, særligt børn, på livet. I følge FN har mindst 10 børn mistet livet som følge af dehydrering, sult og underernæring.

Manglende adgang til rent drikkevand, ekstrem befolkningstæthed og ringe sanitære forhold betyder, at sygdomme spreder sig hurtigere end før. Samtidig er sundhedsvæsenet under kolossalt pres. Der er mangel på medicin og sundhedsudstyr, og en stor del af hospitalerne er lukkede.

Klinik ødelagt af bomber

Vores lokale partner, Caritas Jerusalem, som vi siden udbruddet af krigen har været i tæt dialog med, driver lægeklinikker i både Gaza By og på Vestbredden. Lægeklinikken i Gaza By er dog blevet delvist ødelagt.

Med dit bidrag til Caritas støtter du vores nødhjælpsindsats i Gaza, som blandt andet består i at uddele fødevarer, genopbygge den ødelagte klinik og forsyne vores lægeklinik på Vestbredden med forskelligt sundheds- og IT-udstyr, så de civile igen kan få adgang til lægehjælp.

Eller giv et bidrag via formularen her

Caritas-ansatte blandt ofrene i Gaza

I starten af krigen blev en kirke i Gaza og dens tilhørende lokaler ramt af et missil. Vores kolleger i Caritas Jerusalem fortæller os, at 411 mennesker havde søgt dækning i lokalerne, og indtil videre er 11 personer meldt omkommet og mange flere er såret. Fem af Caritas Jerusalems medarbejdere befandt sig i kirken sammen med deres familier, da angrebet ramte. Blandt de dræbte er en af Caritas Jerusalems medarbejdere, hendes mand og deres barn, samt hendes søster og søsteren to børn.

Video fra Caritas Jerusalem viser de enorme ødelæggelser:

Et af verdens største humanitære netværk

Med 162 medlemsorganisationer er det globale Caritas-netværk en af de største aktører i verden inden for nødhjælps- og udviklingsarbejde.

Caritas er til stede i mere 200 lande og territorier og er en af de største hjælpeorganisationer i verden

Caritas når millioner af mennesker på verdensplan – både i verdens brændpunkter og i regioner, hvor en langsigtet udviklingsindsats er nødvendig.

Modtag vores nyhedsbrev

for relevant materiale og nyheder

STØT
I DAG