Støt vores arbejde i Gaza

Hjælp befolkningen i Gaza

De menneskelige omkostninger er enorme efter tre måneder med krig i Gaza. I skrivende stund har flere end 25.000 mennesker mistet livet, mens flere end 60.000 er blevet såret, og tabstallene stiger dag for dag. Vi har brug for din støtte til at hjælpe den civile befolkning i Gaza.

Manglende adgang til rent drikkevand, ekstrem befolkningstæthed og ringe sanitære forhold betyder, at sygdomme spreder sig hurtigere end før. Samtidig er sundhedsvæsenet under kolossalt pres. Der er mangel på medicin og sundhedsudstyr, og en stor del af hospitalerne er lukkede.

Klinik ødelagt af bomber

Vores lokale partner, Caritas Jerusalem, som vi siden udbruddet af krigen har været i tæt dialog med, driver lægeklinikker i både Gaza By og på Vestbredden. Lægeklinikken i Gaza By er dog blevet delvist ødelagt.

Med dit bidrag til Caritas’ arbejde i Gaza hjælper du med til at genopbygge den ødelagte klinik og forsyne vores lægeklinik på Vestbredden med forskelligt sundheds- og IT-udstyr, så de civile igen kan få adgang til lægehjælp.

Caritas-ansatte blandt ofrene i Gaza

I starten af krigen blev en kirke i Gaza og dens tilhørende lokaler ramt af et missil. Vores kolleger i Caritas Jerusalem fortæller os, at 411 mennesker havde søgt dækning i lokalerne, og indtil videre er 11 personer meldt omkommet og mange flere er såret. Fem af Caritas Jerusalems medarbejdere befandt sig i kirken sammen med deres familier, da angrebet ramte. Blandt de dræbte er en af Caritas Jerusalems medarbejdere, hendes mand og deres barn, samt hendes søster og søsteren to børn.

Video fra Caritas Jerusalem viser de enorme ødelæggelser:

Et af verdens største humanitære netværk

Med 162 medlemsorganisationer er det globale Caritas-netværk en af de største aktører i verden inden for nødhjælps- og udviklingsarbejde.

Caritas er til stede i mere 200 lande og territorier og er en af de største hjælpeorganisationer i verden

Caritas når millioner af mennesker på verdensplan – både i verdens brændpunkter og i regioner, hvor en langsigtet udviklingsindsats er nødvendig.

Modtag vores nyhedsbrev

for relevant materiale og nyheder