Caritas nødhjælpslager bombet i Ukraine

19. september 2023

Tonsvis af nødhjælp gået tabt

Caritas’ lager i Lviv ramt af russisk angreb: 300 tons nødhjælp er gået op i røg

I forbindelse med en stribe af russiske droneangreb, er Caritas’ nødhjælpslager i den vestukrainske by Lviv ramt og brændt ned til grunden. Der meldes ikke om nogen omkomne, men cirka 300 tons nødhjælp, der skulle være sendt videre til den østlige del af landet, er gået tabt.

”Det var en meget trist nyhed at møde ind til, men vi er dybt taknemmelige for, at der ikke er nogen af vores kolleger, der er blevet dræbt. Desværre må vi bare konstatere, at vi som humanitær organisation ikke er fredet. Da russiske styrker sidste år belejrede Mariupol, blev det lokale Caritas-kontor beskudt af en tank, og to medarbejdere omkom,” udtaler Maria Krabbe Hammershøy, generalsekretær i Caritas Danmark.

Caritas er en af de største hjælpeorganisationer i Ukraine og har været i gang med hjælpearbejdet på tværs af landet, siden før krigen startede. Caritas Danmark har støttet Caritas i Ukraine med mere end 20 mio. kr.