Spare-lånegrupper løfter samfund ud af fattigdom i Myanmar

14. august 2023

Saw Nyunt Hel er formand for en af Caritas’ spare-lånegrupper i Myanmar. Den fælles opsparing gavner hele gruppen, der nu planlægger at købe et stykke land sammen.

67-årige Saw Nyunt Hel bor i en landsby i den sydøstlige del af Myanmar nær grænsen til Thailand. For nogle år siden mødtes han med ansatte fra Caritas. De var rejst til landsbyen for at hjælpe indbyggerne med at danne en spare-lånegruppe. Det blev besluttet, at han skulle være formand for gruppen. Hidtil har det været en stor succes.

”Til at begynde med havde vi ingen penge. Men de ansatte fra Caritas gav os gode råd til, hvordan vi kan spare sammen. I dag er vi ni medlemmer i vores spare-lånegruppe. Vi planlægger at købe et stykke land sammen, som vi kan bruge til at dyrke landbrug,” fortæller han.

Saw Nyunt Hel opdrætter nu, takket være lån fra gruppen, både høns og geder. På sigt håber han, at han vil kunne sælge så mange af sine geder, at han vil få råd til også at kunne anskaffe sig en okse. ”Vores fælles opsparing og de indkomstgenererende aktiviteter betyder, at jeg, på trods af pandemien og den politiske krise, ikke behøver at bekymre mig om at få mad på bordet,” siger han.