Tag med på en rejse - Caritas Danmark

Tag med på en rejse

Caritas Læseklub

Caritas Danmark lancerer i samarbejde med Gyldendal en helt ny læseklub, som sender dig på en rejse, der kan gøre dig klogere på verden og ikke mindst på det at være et menneske på flugt.

Hører vi ordet flygtning, ser vi for os horder af mennesker på flugt fra krig eller stuvet sammen i små både på vej over Middelhavet. Medierne konfronterer os med den ene katastrofe efter den anden, og tanken om verdens lidelse og nød får mange til at lukke af. Vi magter ikke at forholde os til sultens, flugtens og fattigdommens realitet, når den optræder som tal og statistikker, men det enkelte menneskes historie kan nå os.

Ti fantastiske skønlitterære værker
Caritas har derfor udvalgt ti fantastiske skønlitterære værker, som giver indsigt i, hvad det er at være flygtning og fattig; hvad sker der i mennesket når det beslutter at flygte? Hvad er der tilbage når selve livet, dagligdagen og alle følelsesmæssige og økonomiske sammenhænge forsvinder?

Første bog bliver Khaled Hosseinis En bøn til havet, som Hosseini skrev inspireret af billedet af den 3- årige kurdiske dreng, der druknede under flugten til Europa og blev skyllet op på en strand ved Middelhavet.

Vil du være med i en læseklub?

Du kan starte en læseklub ved at klikke på bogen, downloade dit diskussionsoplæg og invitere venner og bekendte. Se vores guide til at starte en læseklub…
Hvis du ønsker være med i en eksisterende læseklub, kan du sende en mail til laeseklub@caritas.dk. Så prøver vi at finde en læseklub tæt på dig.
Er der ingen læseheste i nærheden af dig eller foretrækker du ikke at mødes fysisk? Så skriv til laeseklub@caritas.dk og bliv sat sammen med andre i en Caritas Læseklub over nettet.
Du kan også melde dig ind i vores Caritas Læseklub på Facebook. Her får du updates om værkerne og forfatterne og du kan indgå i åbne drøftelser omkring bøgerne. Gruppen vil først blive aktiv pr. 1. november, men du kan allerede nu melde dig ind her…

En bøn til havet af Khaled Hosseini - Læs mere om bogen...

En bøn til havet er formet som en fars brev til sin lille søn. I brevet fortæller han sønnen om sin lykkelige barndom og ungdom i havnebyen Homs i Syrien, et sted, hvor Marwan i sit korte liv kun har oplevet krig og ødelæggelse.

Ved bogens slutning beslutter familien sig til at flygte over havet, og faren beder til havet om at huske hvilken dyrebar last, de har med i gummibåden, nemlig sønnen Marwan. Khaled Hosseinis bog er inspireret af historien om den 3-årige syriske dreng, Alan Kurdi, der druknede i Middelhavet på familiens flugt til Europa i 2015.

Hele overskuddet fra salget af bogen går ubeskåret til UNHCR FN’s Flygtningeorganisation, for hvem Khaled Hosseini er ambassadør.

Hosseini er født i Afghanistan og forfatter til bl.a. Drageløberen og Under en strålende sol, der har fundet læsere over hele verden og har solgt over 55 millioner eksemplarer.

I videoerne nedenfor sender Khaled Hosseini en hilsen til Caritas Læseklub og fortæller om sine tanker bag En bøn til havet.

Glæd dig til disse bøger i Caritas læseklub

Går gik gået - Jenny Erpenbeck

Enkemanden Richard, der netop er blevet pensioneret fra sin stilling som professor i klassisk filologi, bliver på en af pensionisttilværelsens allerførste vaklende dage opmærksom på en gruppe afrikanske flygtninge, der har slået sig ned i en håndfuld telte på Oranienplatz midt i Berlin.

Ikke længe efter bliver flygtningene genhuset i et nedlagt plejehjem tæt på hans hjem, og hans nysgerrighed og ensomhed får ham til at opsøge dem. Han begynder at besøge dem dagligt, sidder med notesbogen balancerende på låret, med tusind spørgsmål, mens de afrikanske flygtninge fra Libyen, fra Niger og fra Mali fortæller om den blodige virkelighed, de er flygtet fra, og om hvad de bærer med sig i den plasticpose, der indeholder alt de ejer.

Jenny Erpenbeck er født i Tyskland i 1967 og modtager af en række litterære priser, bl.a. Thomas Mann-prisen i 2017 for Gå gik gået.

Pelle Erobreren - Martin Andersen Nexø

Den otteårige Pelle ankommer til Bornholm fra Tomelilla i Sverige den 1. maj 1877 sammen med sin aldrende far, den godmodige landarbejder Lasse. Lasse har mistet sin kone og Pelle sin mor, og det var hende, som holdt sammen på tingene. Nu prøver Lasse at sælge sin egen og drengens arbejdskraft til den første bonde, der vil have dem. De bliver hyret af forvalteren på Stengaarden, her skal Lasse være røgtermedhjælper, mens Pelle skal hjælpe til som hjorddreng og med forefaldende arbejde. De bliver indkvarteret i et hjørne af kostalden, og deres håb om en sikrere tilværelse går til i ydmygelse, fornedrelse og undertrykkelse. Martin Andersen Nexø er født i 1869 og regnes som Danmarks store proletarforfatter. Hans roman Pelle Erobreren udkom i årene 1906 til 1910 i fire bind.

Det var os - Golnaz Hashemzadeh Bonde

Nahid er vred. Vred over beskeden om, at hun om kort tid vil dø af kræft, vred på sin datter og vred på livet. Sit liv har Nahid brugt på at skabe en fremtid, og nu findes der ingen. ”Ville jeg have levet mit liv anderledes, hvis jeg havde vidst det?” Nahid voksede op i Iran med mange søstre, en syg far og en hårdtarbejdende mor. Hun blev optaget på medicinstudiet og forelskede sig i den karismatiske Masood, der førte hende ind i den iranske frihedskamp i 1978, og alt bliver langt mere alvorligt og voldsomt end de kunne forestille sig. De må flygte til det smukke og trygge Sverige med deres lille datter Aram. Men følelsen af fremmedhed forlader hende ikke, og Nahid har svært ved moderrollen. Hun overvejer, om det var rigtigt at flygte, for alle der var i live, da de flygtede fra Iran, lever stadig.

Den svensk-iranske forfatter Golnaz Hashemzadeh Bonde er født i 1983. Hun har studeret på Columbia Business School, Columbia University i USA og er er grundlægger og direktør for Inkludera Invest, en organisation der arbejder for inklusion i det svenske samfund.

I havet er der krokodiller - Fabio Geda

Bogen er baseret på en sand historie. Enait er kun ti år, da hans mor følger ham over grænsen fra Afghanistan til Pakistan, væk fra et livsfarligt talebanstyret område. Derfra må han klare sig selv, fra Pakistan, gennem Iran, Tyrkiet, Pakistan og Grækenland mod Middelhavet til Italien. Rejsen varer fire år og er fuld af savn og ensomhed og sult, men også venskaber og glimt af lykke med andre drenge, der meget hurtigt må lære at overleve. De når frem til Middelhavet og får fat i en gummibåd, men angsten for krokodiller og havet er næsten ved at gøre det af med dem, men Enait er i besiddelse af en særlig overlevelsesevne og har ikke tænkt sig at give op!

Fabio Geda er en italiensk forfatter, til hvem Enaiatollah Akbari fortalte sin historie. I et interview, hvor både Fabio Geda og Enaiatollah fortæller om hvorledes de sammen skrev bogen, bliver Enaiatollah spurgt om han mener hans mor traf den rigtige beslutning, da hun sendte ham afsted, og han svarer: ”Ja, hun har givet mig et nyt liv.”