Caritas’ herreklub

3. januar 2024

Siden begyndelsen af 2023 har mændene i Caritas’ herreklub hver anden mandag mødtes i migranthuset for at nyde et godt måltid mad og deltage i en aktivitet. For aktivitetsleder Bent Stelsberg har fællesskabet mellem de ældre mænd en helt særlig værdi.

Mange ældre mænd føler sig ensomme i hverdagen. Som årene går, falder vennerne fra, og det tærer på kræfterne at danne nye relationer. Nogle ender med at tilbringe al deres tid foran Tv’et. Sådan lyder det fra Bent Stelsberg, der er leder af Caritas’ herreklub, hvor mænd i deres bedste alder hver anden mandag fra kl. 13 og nogle timer frem mødes for at samles om et måltid mad og deltage i en aktivitet. Det kan for eksempel være en filmforevisning, et museumsbesøg eller et foredrag.

Idéen til herreklubben opstod efter coronapandemien, hvor der i forbindelse med nedlukningen af samfundet var øget fokus på ensomhed blandt den ældre del af befolkningen. Ifølge Bent, der har en baggrund som socialformidler og tidligere har drevet Caritas’ åbne rådgivning, er der især behov for at sætte ind over for de ældre mænd, fordi mænd – modsat kvinder – generelt set er dårlige til at række ud. ”Kvinderne er gode til at finde sammen i fællesskaber. For mændene er det sværere,” fortæller han. Kigger man på Caritas’ ældrecaféer og madfællesskaber, er de fleste af deltagerne da også kvinder.

Caritas’ herreklub er derfor et alternativ til mændene, hvor de kan komme rundt om emner, som de ellers ikke får mulighed for at vende. ”Mænd snakker om nogle andre ting, end kvinder gør,” siger Bent, der driver klubben sammen med et hold af andre frivillige. ”I herreklubben kan de udveksle historier fra soldatertiden eller fra et langt arbejdsliv. For eksempel var der en, der fortalte om at være politibetjent i 1960’erne og 70’erne.”

Åben for alle

Herreklubben, der holder til i Caritas’ migranthus, består af omkring 20 medlemmer, hvoraf 12 til 14 kommer hver gang. Nogle har mistet deres ægtefælle, andre er dårligt gående. De fleste er over 70 år, men der er også yngre deltagere, heriblandt førtidspensionister.

”Vi er åbne for alle, og man skal ikke betale noget for at være med,” understreger Bent, der efter hvert endt møde i klubben sender en mail ud til deltagerne med en opskrift på dagens frokost, så de selv kan tilberede den og imponere familie og bekendte.

På grund af de rekordmange flygtninge på verdensplan har klubben det seneste halve år beskæftiget sig med et tema om mennesker på flugt. Blandt andet var de i sensommeren i biografen for at se filmen ’Når befrielsen kommer’ om modtagelsen af de tyske flygtninge i Danmark efter 2. verdenskrig. Til næste år vil der efter planen være foredrag ved både en ukrainsk kvinde, der er flygtet hertil, og en ukrainsk præst.

Hvis du er interesseret i at deltage i herreklubben eller høre mere om aktiviteterne i klubben så send en mail til herreklub@caritas.dk.

STØT
I DAG