Mad gør glad – og holder børnene i skolen

9. august 2023

Før kæmpede eleverne på Kodejje Primary School i Bidi Bidi-flygtningebosættelsen i Uganda med koncentrationsbesvær på grund af sult. Nu får de hver dag serveret et varmt måltid mad på skolen.

Spørger man Viola Tabu, der er mor til to piger på henholdsvis otte og 11 år på Kodejje Primary School, er der ingen tvivl om, at Caritas Danmarks skolemadprogram er en succes. Skolebørnenes generelle indlæring er blevet styrket, efter de hver dag får serveret et varmt måltid mad til frokost. ”Før ville mange af børnene blive hjemme fra skole, komme for sent eller gå hjem midt på dagen,” fortæller hun.

Bidi-Bidi lejren i det nordlige Uganda

Generalsekretær Maria Krabbe Hammershøy, international chef Cecilie Winther, programkoordinator Josefine Stelsberg og kommunikationskoordinator Peter Christian Rude besøgte denne marts Kodejje Primary School, der ligger i zone 2 i Bidi Bidi-flygtningebosættelsen i det nordvestlige Uganda.

Her deltog de i en fokusgruppediskussion med forældre, børn og lærere på skolen. Lærerne fortalte, at børnene tidligere havde haft store problemer med at koncentrere sig i undervisningen på grund af sult og træthed, men at de var blevet langt mere aktive, efter de hver dag til frokost fik serveret et varmt måltid mad.

Efter fokusgruppediskussionen begyndte børnene, der alle forinden havde vasket hænder, at stimle sammen bag om skolebygningerne, hvor to kvinder serverede frokost. ”Humøret var højt, og det var svært ikke at blive smittet af børnenes grin og kammeratlige fællesskab,” fortæller Peter Christian.