Pigerne på Hilltop Primary School har store drømme for fremtiden

2. august 2023

”Når jeg bliver voksen, vil jeg gerne være statsminister,” fortæller 16-årige Sanga Samia til en delegation fra Caritas Danmark og Caritas Uganda. Hun bor i Yumbe, det område i det nordvestlige Uganda, hvor Afrikas største flygtningelejr, Bidi Bidi, ligger.

”Jeg vil gerne gøre en forskel for udsatte mennesker,” fortsætter hun. Hendes klassekammerat, 13-årige Wasuk Jakline, der er flygtet fra krigen i Sydsudan, vil gerne være sygeplejerske. ”For at hjælpe fødende kvinder,” siger hun.

De fleste piger på de to veninders alder er ellers for længst droppet ud af skolen. Når de først har fået deres menstruation, er det for manges tilfælde ikke muligt at holde fast i en normal hverdag med skolegang og lektier.

”De har ikke adgang til menstruationsbind og kan heller ikke vaske sig med sæbe og rent vand. De kan ikke skjule, at de har menstruation, og har svært ved at koncentrere sig om undervisningen. Det fører til, at mange forlader skole i utide. Nogle bliver teenagemødre og vender aldrig nogensinde tilbage til uddannelsessystemet,” fortæller pigernes lærer, Aleko Scovia.

Hilltop Primary School er en af de skoler, som Caritas Danmark gennem fasteindsamlingen 2023 støtter med genanvendelige bind, rent vand og ordentlige toiletforhold. Sammen med lærerne vil vi også sætte menstruation på skoleskemaet og bryde de tabuer, der er forbundet med det.

Et vigtigt aspekt ved projektet er, at pigerne vil blive oplært i selv at producere bindene på skolerne med symaskiner, klædestof og sakse. På den måde vil de lære et håndværk og blive selvforsynende, samtidig med at de kan sikre sig en indtægt, der kan komme hele deres familie til gavn, ved at sælge de overskydende bind videre.