Åben Rådgivning - Caritas Danmark

Åben Rådgivning

Åben Rådgivning er stadig åben under Covid-19. Ring 22 99 38 18 i vores åbningstid eller skriv en mail til raadgivning@caritas.dk.

Hvad tilbyder vi?

I Caritas Danmark Åben rådgivning kan vi give dig gratis og anonym hjælp og rådgivning om alt fra mindre dagligdags problemer til mere omfattende sager. Vi tager udgangspunkt i dine behov og din situation. Vi har særligt fokus på trivsel blandt børn, unge og familier, kendskab til økonomiske rettigheder samt støtte i mødet med myndigheder. Læs mere længere nede på siden.

Hvem kan få råd og vejledning?

Caritas Åben Rådgivning tilbyder råd og vejledning til enhver, uanset bopæl, nationalitet og religion.

Hvem er vi?

Vi er alle uddannede socialrådgivere. Derudover har vi værter tilknyttet, som vil tage hånd om dig og dine behov.

Hvorfor gå til Caritas’ Åben Rådgivning frem for kommunen?

Forskellen på vores anonyme rådgivning og socialrådgivere du møder i kommunalt regi, er at vi her er upartiske og neutrale. Vi repræsenterer ikke det offentlige eller andre. Vi sætter god tid af til at gennemgå dine spørgsmål eller din sag og hjælper dig gerne med evt. praktisk hjælp, som at finde information eller udfylde papirer. Det er vigtigt for os at du føler dig mødt, og at du får den hjælp du søger.

Kommer du til os som katolik har vi også et unikt indblik i den katolske verden og organisering og hvor der evt. kan være både social, fællesskabslig og finansiel støtte at finde.

Hvad vil det sige at rådgivningen er fortrolig?

Caritas Åben Rådgivning er anonym og uforpligtende, og rådgiverne har tavshedspligt. Dog har de samtidig underretningspligt iflg. Servicelovens §154.

Caritas behandler og opbevare ikke personfølsomme oplysninger, så du kan trygt dele alle dine oplysninger.
Når du ringer, kan vi se dit telefonnummer, men samtalen er stadig fortrolig mellem dig og rådgiver. Vi gemmer ikke dit nummer med mindre det er tydeligt aftalt med hensigt på opfølgning på samtalen.

Hvordan kontakter du os?

Grundet Covid-19 holder vi midlertidigt lukket for åbent uanmeldt fremmøde. Du kan dog stadig kontakte os ved at ringe på 22 99 38 18 i åbningstiderne eller skrive en mail på raadgivning@caritas.dk

Ventetid

Ventetid afhænger af, hvor mange gæster der møder op samt omfanget af problemstillingen og rådgivningen. Alle gæster kommer til at tale med en socialrådgiver samme aften, som de kommer og vi har altid kaffe på kanden.

Hvis Rådgivningen ikke kan hjælpe dig.

Hvis Caritas Rådgivning ikke kan hjælpe dig vil du blive videre henvist eller vejledt til hvem/ hvor du kan opsøge yderligere information. Socialrådgiverne i Rådgivningen har en rådgivende og vejledende funktion. Socialrådgiverne kan derfor ikke sagsbehandle eller træffe afgørelser.

Åbningstider (udenfor Covid-19)

Kontakt rådgivningen på telefon 22 99 38 18. Vi har åben for både personlig og telefonisk rådgivning hver onsdag mellem 17-19.30.

I rådgivningen har vi et særligt speciale indenfor børn, unge og familierådgivning. Vi kan hjælpe dig med konkrete problemer og mere gennerelle spørgsmål.

Vi kan blandt andet rådgive dig:

• Hvis du er bekymret for dit barns trivsel og udvikling
  • Hvis dit barn har det svært i skolen/institutionen – eksempelvis med
    mobning.
  • Omkring børneopdragelse
  • Konflikter i familien
  • Spørgsmål og udfordringer i forbindelse med skilsmisse, forældremyndighed eller børnepenge
  • Kriser i forbindelse med sygdom eller dødsfald
  • Hvis du selv eller andre i din familie oplever ensomhed eller har psykiske problemer
  • Misbrug af stoffer eller alkohol
  • Hvis du har brug for en bisidder og støtte til et møde med skolen eller andre instanser

Vi kan både oplyse dig om hvilke sociale og økonomiske rettigheder du har og hjælpe dig med at ansøge om diverse ydelser. Vi kan også give dig rådgivning omkring din privatøkonomi og hjælpe dig med at få et overblik over din økonomiske situation.

Kontakt os hvis du har brug for hjælp til:

• dagpenge, sygedagpenge, pension eller kontanthjælp
  • at udfylde ansøgningsskemaer til ydelser eller legater
  • at få et overblik over din økonomi og hjælp til budget

Det kan være svært at danne sig et overblik over sin situation og rettigheder i det kommunale system og det er ikke altid nemt at finde rundt i de forskellige procedurer, skemaer osv. som kræves udfyldt. Du kan derfor altid kontakte os hvis du har spørgsmål til din sag eller til et område generelt – eller hvis du har brug for praktisk hjælp til at ansøge om ydelser eller besvare en henvendelse.

Generelt kan vi hjælpe dig med kontakten til myndigheder, kommuner eller andre aktører.

Det kan være i forbindelse med:

• Møder hvor vi kan tage med som bisidder og støtter op om dig og din sag
  • Hjælp til at forstå eller oversætte breve eller henvendelser
  • Hjælp til at besvare henvendelser eller finde information

Frivillig i Åben Rådgivning?

Caritas Åben Rådgivning er drevet af frivillige ildsjæle, som ønsker at bruge deres fritid på at hjælpe andre. Er du ligeledes en engageret og dygtig socialrådgiver, som har lyst til at blive en del af vores team, så tag kontakt til leder Bent Stelsberg for yderligere information på center@caritas.dk eller 2299 3818.

Har I som arbejdsplads brug for viden om sociale tematikker eller procedurer? Så få en rådgiver ud

Rådgiverne i Åben Rådgivning har mange års erfaring og kommer gerne ud for at dele den med din arbejdsplads. Kunne I have brug for at vide mere om et særligt socialt område eller procedurerne inden for dette? Så skræddersyr vi gerne et oplæg, der passer til jeres arbejdsplads. Kontakt i så fald Bent Stelsberg på center@caritas.dk eller på 2299 3818.

Anonym rådgivningBent Stelsberg er leder af rådgivningstilbuddet, og står også for supervision af de frivillige socialrådgivere. Bent har mange års erfaring som socialrådgiver i København og Randers kommuner og har undervist i socialt arbejde på blandt andet Odense pædagogseminarium og den sociale højskole i Aarhus.