Åben Rådgivning - Caritas Danmark

Åben Rådgivning

OBS: Åben Rådgivning holder lukket på grund af Covid-19 (coronavirus). Hold dig opdateret her på siden. Næste åbningsgang er onsdag d. 15. april.

Ring 22 99 38 18 eller mød op onsdage kl. 17-19.30

Hvad tilbyder vi?

I Caritas Danmark Åben rådgivning kan vi give dig gratis og anonym hjælp og rådgivning om alt fra mindre dagligdags problemer til mere omfattende sager. Vi tager udgangspunkt i dine behov og din situation. Vi har særligt fokus på trivsel blandt børn, unge og familier, kendskab til økonomiske rettigheder samt støtte i mødet med myndigheder. Læs mere længere nede på siden.

Hvem er vi?

Vi er alle uddannede socialrådgivere. Derudover har vi værter tilknyttet, som vil tage hånd om dig og dine behov.

Hvordan kontakter du os?

Du er velkommen til at møde op i Åben rådgivning på Stenosgade 4A, 1616 København V eller ringe til os, når vi har åbent.

Åbningstider

Kontakt rådgivningen på telefon 22 99 38 18. Vi har åben for både personlig og telefonisk rådgivning hver onsdag mellem 17-19.30.

Når du ringer, kan vi se dit telefonnummer, men samtalen er stadig fortrolig mellem dig og rådgiveren.

I rådgivningen har vi et særligt speciale indenfor børn, unge og familierådgivning. Vi kan hjælpe dig med konkrete problemer og mere gennerelle spørgsmål.

Vi kan blandt andet rådgive dig:

• Hvis du er bekymret for dit barns trivsel og udvikling
  • Hvis dit barn har det svært i skolen/institutionen – eksempelvis med
    mobning.
  • Omkring børneopdragelse
  • Konflikter i familien
  • Spørgsmål og udfordringer i forbindelse med skilsmisse, forældremyndighed eller børnepenge
  • Kriser i forbindelse med sygdom eller dødsfald
  • Hvis du selv eller andre i din familie oplever ensomhed eller har psykiske problemer
  • Misbrug af stoffer eller alkohol
  • Hvis du har brug for en bisidder og støtte til et møde med skolen eller andre instanser

Vi kan både oplyse dig om hvilke sociale og økonomiske rettigheder du har og hjælpe dig med at ansøge om diverse ydelser. Vi kan også give dig rådgivning omkring din privatøkonomi og hjælpe dig med at få et overblik over din økonomiske situation.

Kontakt os hvis du har brug for hjælp til:

• dagpenge, sygedagpenge, pension eller kontanthjælp
  • at udfylde ansøgningsskemaer til ydelser eller legater
  • at få et overblik over din økonomi og hjælp til budget

Det kan være svært at danne sig et overblik over sin situation og rettigheder i det kommunale system og det er ikke altid nemt at finde rundt i de forskellige procedurer, skemaer osv. som kræves udfyldt. Du kan derfor altid kontakte os hvis du har spørgsmål til din sag eller til et område generelt – eller hvis du har brug for praktisk hjælp til at ansøge om ydelser eller besvare en henvendelse.

Generelt kan vi hjælpe dig med kontakten til myndigheder, kommuner eller andre aktører.

Det kan være i forbindelse med:

• Møder hvor vi kan tage med som bisidder og støtter op om dig og din sag
  • Hjælp til at forstå eller oversætte breve eller henvendelser
  • Hjælp til at besvare henvendelser eller finde information

Er I som arbejdsplads interesseret i at få en socialrådgiver ud til et oplæg, hvor der forklares omkring et specifikt område eller procedurer, så kontakt venligst Bent Stelsberg på center@caritas.dk eller på 2299 3818.

Hvorfor gå til Caritas’ Åben Rådgivning frem for kommunen?

Forskellen på vores anonyme rådgivning og socialrådgivere du møder i kommunalt regi, er at vi her er upartiske og neutrale. Vi repræsenterer ikke det offentlige eller andre. Vi sætter god tid af til at gennemgå dine spørgsmål eller din sag og hjælper dig gerne med evt. praktisk hjælp, som at finde information eller udfylde papirer.

Kommer du til os som katolik har vi også et unikt indblik i den katolske verden og organisering og hvor der evt. kan være både social, fællesskabslig og finansiel støtte at finde.

Rådgivningen er anonym og uforpligtende, og rådgiverne har tavshedspligt (Forvaltningslovens generelle tavshedspligt), dog har de samtidig underretningspligt iflg. Servicelovens §154.

Anonym rådgivningBent Stelsberg er leder af rådgivningstilbuddet, og står også for supervision af de frivillige socialrådgivere. Bent har mange års erfaring som socialrådgiver i København og Randers kommuner og har undervist i socialt arbejde på blandt andet Odense pædagogseminarium og den sociale højskole i Aarhus.

Caritas Danmark er medlem af brancheforeningen RådgivningsDanmark, der er en forening for gratis, sociale rådgivningstilbud. Foreningens vision er, at gratis, social rådgivning til mennesker i vanskelige livssituationer er let tilgængelig og af højeste kvalitet.
Læs mere om RådgivningsDanmark