Caritas Center

Hvad er Caritas Center?

Caritas Center Stenosgade er et sted, hvor frivillige, som hovedsagelig rekrutteres fra de katolske sogne i hovedstadsområdet, vil skabe tilbud for mennesker med forskellige sociale behov. Det sociale arbejde i centeret handler både om at rådgive i konkrete vanskelige situationer, og om at forebygge og imødegå problemer gennem fællesskab.

Hvem kan henvende sig?

Alle er velkomne til at deltage i aktiviteterne og henvende sig til rådgivningen, uanset etnisk, religiøs eller social baggrund.

Kontakt projektkoordinator Naja Mottelson for generel information om centeret, spørgsmål om tilbuddene eller hvis du vil være med som frivillig:

Naja W. Mottelson

nmo@caritas.dk

Åben Rådgivning
Onsdage fra 17:00-19:30
Stenosgade 4A
Telefon: 2299 3818
E-mail: center@caritas.dk

Hver onsdag aften er der fri konsultation i Åben Rådgivning. Her kan alle henvende sig for at modtage gratis rådgivning fra kvalificerede og erfarne socialrådgivere. På nogle områder har rådgiverne særlige kompetencer:

• Familier kan komme og få en samtale om trivsel, for eksempel bekymring for børn og unges vilkår, sociale forhold i familien eller få rådgivning i sager om forældremyndighed.
  • Børn og unge, som har brug for en samtale om hvad som helst. Der er fokus på løsninger, ikke problemer, og ingen forsøger at bestemme, hvordan man skal leve sit liv.
  • Personer med domme og deres pårørende kan få særlig hjælp til familieproblematikker vedrørende afsoning og efter endt afsoning. Pårørende kan tage individuelle samtaler. En regel er, at du lyttes til og anerkendes som den, du er.

Rådgivningen er anonym og uforpligtende, og rådgiverne har tavshedspligt (Forvaltningslovens generelle tavshedspligt), dog har de samtidig underretningspligt iflg. Servicelovens §154.
Socialrådgiverne henviser også til andre relevante tilbud afhængig af den enkeltes behov, og tilbyder hjælp som bisiddere ved møder med det offentlige.

Bent Stelsberg er leder af rådgivningstilbuddet, og står også for supervision af de frivillige socialrådgivere. Bent har mange års erfaring som socialrådgiver i København og Randers kommuner og har undervist i socialt arbejde på blandt andet Odense pædagogseminarium og den sociale højskole i Aarhus. Bent Stelsberg fik idéen til at åbne et rådgivningscenter, da han for et par år siden flyttede til København igen, og han har været med i styregruppen for Caritas Center fra starten.

Fælleskøkkenet og opholdsstuen i underetagen bliver også brugt til aktiviteter for au pairs, som en del af Caritas’ arbejde gennem Au Pair Network.

• Sociale aktiviteter, hvor man kan danne sig et netværk og dele sine oplevelser med andre
  • Informationsmøder og kurser, hvor man kan få oplysninger om sine rettigheder og muligheder i Danmark, og lære af andres erfaringer for at sikre et godt au pair-ophold

Au Pair Network er et samarbejde med fagforeningen FOA og KIT (Kirkernes Integrations Tjeneste). Du kan læse mere om Au Pair Network her.

Søndage fra 21:00-23:00
Jesu Hjerte Kirke, Stenosgade
Kontakt: Stine Riegels, 2643 1908

I samarbejde med menigheden i Jesu Hjerte Kirke tilbyder Caritas en mulighed for at benytte kirken som et frirum til stilhed og stille bøn. Alle er velkomne til at kigge ind og blive så længe man vil. Tilbuddet er til alle, der har brug for stilhed, hvad enten det er fra et travlt liv på gaden eller i arbejdslivet.

Efter katolsk tradition bliver sakramentet (Kristi legeme i nadverbrødets skikkelse) udstillet på alteret, og der vil være frivillige til stede i kirken i åbningstiden.
Der vil løbende være brug for frivillige, og du er derfor meget velkommen til at ringe eller skrive, hvis du har mulighed for at tilbyde din hjælp.